ČLANAK O PLANINARENJU

PLANINARENJE

 Svatko tko ima imalo avanturistički duh te  voli prirodu i planine, volio bi osvojiti vrhove planina s kojih se pruža prekrasni pogledi  ali uz sve to  gotovo svaka planina skriva svoje opasnosti i prijetnje. Kako bi planinarenje bilo i ostalo ugodno iskustvo te lijepo sjećanje, najvažniji korak je poznavati svoje mogućnosti i sposobnosti. Prije svakog planinarenja najmanje je što možete učiniti za sebe da slijedite upute i savjete osobe koja organizira i vodi planinarenje.

Odaberite pravu stazu

Gotovo sve planine osim mogućnosti osvajanja vrhova imaju i mogućnosti laganih kraćih šetnji oko planine ili po stazama sa manjim usponom te dužinom trajanja. Ako ste početnik, odaberite stazu koja je lagana i koja traje relativno kratko, najviše do tri sata. Na kraju pothvata procijeniti ćete da li ste u mogućnosti za nešto teže pothvate ili je to trenutno vaš fizički maksimum.

Planinarenje je fizički zahtjevno, te većina planinara koji se odlučuje na ponešto teže uspone ili redovito kod kuće trenira, bilo trčanjem ili višesatnim hodanjem. Ukoliko niste sigurni kakva vam je kondicija, provjerite je. Prije nego planirate izlet u planine, testirajte sami sebe i vidite u kojoj ste kondiciji. (da li možete 5 km proći pješice za 1 sat)

Oprema planinara

Osnovna osobna oprema je svakog planinara slijedeća : ruksak od 30 do 40 l,planinarski štapovi,jakna sa kapuljačom koja je vjetronepropusna i vodootporna,kabanica zviždaljka,baterijska svjetiljka, lijekovi (za bolove, za temperaturu, za ugrize…),pribor za prvu pomoć (gaze, flasteri, zavoji, sredstvo za dezinficiranje rana),vreće za smeće.

Dodatna oprema za ljetne uvijete:ljetna kapa ili šešir,sunčane naočale,krema za sunčanje.

Dodatna oprema za zimske uvijete: zimska kapa,rukavice,gamaše

Dodaci za planinarenje u inozemstvu:važeća osobna ili putovnica (provjeriti valjanost),planinarska iskaznica,novac države u koju se putuje,polica osiguranja

Odaberite prikladnu odjeću i obuću

Čak i ako je topli ljetni dan, u planinama se vrijeme može veoma brzo promijeniti i može vas zaliti kiša. Isto tako, što ste na većoj nadmorskoj visini to je temperatura niža, pa je stoga i potrebna prikladna odjeća. Najbolji odabir jest slojevita odjeća. S jedne strane, možete prilagođavati toplinu jednostavno skidajući višak slojeva ukoliko je toplo, dok s druge strane slojevita odjeća i znači bolja zaštita od hladnoće. Zrak koji se zadržava između slojeva odjeće stvara veoma dobru izolaciju te je neophodan pri zimskim usponima. Uz tijelo je dobro imati majicu koja propušta znoj i koja je pripijena uz tijelo, a drugi ili treći sloj odjeće ovisi o uvjetima na planini. također obratite pozornost i na čarape, posebice ukoliko se odlučujete na dugačka hodanja.

Kvalitetna vodonepropusna jakna vitalni je dio planinarske opreme, kao i vodonepropusne čvrste cipele. Pri tome je dobro uzeti cipele sa povišenim dijelom oko zgloba kako bi se umanjile mogućnosti za uganuća zgloba prilikom pogrešnog koraka. Nažalost cipele se posebice na našim planinama često zanemaruju. Događa se da se planinari upute u običnim tenisicama na Velebitu ili na Učki. Cipela sa čvrstim dnom i povišenim dijelom oko pete koja odlično pristaje na vašu nogu zaštiti će od velikog broja potencijalnih ozljeda.

 Racionalno se pakirajte

Prema nekim procjenama, maksimum tereta koji biste smjeli ponijeti na duža planinarenja jest deset posto vaše tjelesne težine. Dakle, ukoliko imate 80 kilograma, ne uzimajte više od osam kila tereta. Naravno da točan iznos koliko osoba može nositi ovisi o mišićnoj snazi i tjelesnoj spremi, no za svakoga vrijedi manje je bolje. Osim što riskirate preumorenost i ozljede, umjesto uživanja u predivnim panoramama, mirisu i zvuku prirode te promatranju živog svijeta planina, uspon će za vas biti grozničavo dahtanje pod teretom ruksaka, dok će vas oblijevati znoj a mišići se sve više grčiti.

Uzmite laganu hranu. Sušeno voće biti će vam izvanredan izvor energije u planini, a osim toga izvor je i velikog broja vitamina. Integralni kruh produženog vijeka trajanja također je dosta dobar izbor, posebice s obzirom da je kruh sastavni dio prehrane gotovo svih nas, a obični sendviči pri tome nisu najsretnije rješenje. Veoma je važno tijelu pod naporom osigurati dovoljno šećera. Najbolji izvor šećera su datulje i suhe smokve, no uzmete li čokoladice ili kekse, nećete puno pogriješiti. Osim ako vam vaše zdravstveno stanje općenito to ne dozvoljava.Tekućinu uzeti 2-3 litara a voda i izotonici najbolje su rješenje.

ZAKLJUČAK

Planinarenje je uglavnom divno iskustvo i predstavlja prilično siguran sport. Unatoč tome, ukoliko se zanemare osnovna sigurnosna pravila može završiti tragično. Upravo radi toga  ovaj članak je neka smjernica pred početak ozbiljnije sezone planinarenja.

Vezane objave